Tremola - Tak się bujamy
Podróże,  Szwajcaria

Tremola i Przełęcz Świętego Gotarda.

Dziś zabieramy Was na przejażdżkę Tremolą na Przełęcz Świętego Gotarda. Szlak przez przełęcz był znany już starożytnym Rzymianom, ale nie był przez nich za bardzo lubiany ze względu na stromizny i ciężkie podejścia. Sytuacja zmieniła się dopiero na początku XIII wieku, po wybudowaniu „Diabelskiego Mostu” (Teufelsbrücke) nad stromym wąwozem Schöllenen. Ruch na szlaku cały czas się zwiększał – nic dziwnego w końcu jest to jedna z najniżej położonych przełęczy w Alpach, znajduje się na wysokości 2106 metrów n.p.m., dzięki czemu da się ją pokonać o każdej porze roku. W latach 1827-1832 dokonano przebudowy drogi pod kierownictwem Francesco Meschiniego. Tak powstała słynna Tremola.

Przed wybudowaniem bitej drogi, szlak przez dolinę Valle Tremola był jedynie wąską, bardzo krętą i stromą ścieżką. Mogli się tamtędy poruszać tylko piesi, juczne muły i lektyki. W 1775 roku trasę tę pokonał powozem angielski kolekcjoner minerałów Charles Greville, ale tylko dlatego, że opłacił przewodników, by przenieśli mu powóz na ramionach. Spryciarz 😉

Przełęcz Świętego Gotarda od zawsze miała strategiczne znaczenie, umożliwiała bowiem szybkie przemieszczenie wojsk z Austrii, Szwajcarii do Włoch i z powrotem, co zostało wykorzystane podczas kilku wojen. Najsłynniejszy był przemarsz wojska rosyjskiego w 1799 roku pod dowództwem generała Suworowa w czasie kampanii włoskiej.

Tremola pozwala wspiąć się na przełęcz św. Gotarda od strony południowej. Jest jedną z najpiękniejszych krętych dróg jakimi mieliśmy przyjemność się przejechać (inne również piękne to np. Trollstigen czy Droga Orłów – Ørnevegen w Norwegii). Wiedzie ona z Airolo (1175 m n.p.m.) na przełęcz (2106 m n.p.m.). Całkowita długość trasy to około 16 km o przewyższeniu 929 metrów. Najbardziej kręty odcinek (12 km) wiedzie z Ariolo do muzeum św. Gotarda (Museo nazionale del San Gottardo). Na samym szczycie od ponad siedmiuset lat funkcjonuje gospoda, w której właśnie od niedawna funkcjonuje muzeum św. Gotarda, ukazujące jak na przestrzeni wieków przecinały się na przełęczy historie kupców, wędrowców, kampanii wojskowych, poszukiwaczy złota czy szczęścia. Tremola jest najdłuższym pomnikiem drogowym w Szwajcarii i znajduje się w spisie historycznych dróg szwajcarskich (IVS). Na mapkach z informacji turystycznej zaznaczono, że trasa ma 24 zakręty (wszystkie nazwane) my jednak naliczyliśmy 38. 😉

Tremola została gruntownie odnowiona w 1951 roku. Obecnie szerokość jezdni wynosi od sześciu do siedmiu metrów, a oparta jest ona na potężnym murze grubym na osiem metrów. Pozostawiono fragmenty historycznych fundamentów drogi zbudowane z granitu bez użycia zaprawy, natomiast nawierzchnię wykonaną z granitowej kostki starano się zachować w oryginale. Oryginalne są też kamienie milowe. Niesamowite wrażenia sprawia jazda podczas deszczowej pogody, śliski granit i wszechobecny pył naniesiony przez wiatr tworzą maź, która zmniejsza przyczepność kół niemal do zera. Moim marzeniem jest zjechać Tremolą w taką pogodę rowerem – adrenalina na maksa i walka o życie. 😉

Museo nazionale del San Gottardo
Museo nazionale del San Gottardo

Wielkim przełomem w historii przełęczy św. Gotarda było otwarcie w 1882 roku linii kolejowej. Przekuto około 80 tuneli, najdłuższy 15-kilometrowy wydrążono pod wierzchołkiem góry (do 1906 r. był najdłuższym tunelem na świecie). Przeprawę zaprojektował Louis Favre, który nie doczekał się końca budowy, umierając na atak serca w jednym z tuneli w 1879 roku. Kolej mogła kursować w każdych warunkach pogodowych, przez cały rok. 1 czerwca 2016 roku otwarto nowy, liczący 57,09 km, tunel kolejowy Gotthard-Basistunnel. W najwyższym punkcie znajduje się on na wysokości zaledwie 550 m n.p.m., a więc ok. 600 m niżej od poprzednio eksploatowanych tuneli. Jest on obecnie najdłuższym tunelem na świecie.

Na Przełęcz Świętego Gotarda można się obecnie wygodnie dostać drogą nr 2. 5 września 1980 roku otworzono tunel drogowy Gotthard-Strassentunnel co pozwoliło na przejazd pod Alpami w parę minut. Ale kto zawsze jeździ tunelem, albo wygodną drogą, omija to, co najważniejsze i najpiękniejsze. Przynajmniej raz trzeba wybrać trasę przez Tremolę – czy to samochodem, rowerem, pieszo, czy też zaprzęgiem konnym niczym w czasach słynnej poczty Gotarda w XIX wieku. Poczuć ten dreszczyk emocji, frajdę z jazdy.

Cześć, Rafał i Magda (RiM) witają na stronie taksiebujamy.pl. Od kilku lat mieszkamy i pracujemy w Kopenhadze, oraz włóczymy się po świecie. Oprócz podróży lubimy dobre jedzenie, o kawie nawet nie wspomnimy - najlepiej smakuje o poranku, przed namiotem, gdzieś na odludziu.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Wykorzystuję pliki cookies do prawidłowego działania bloga, aby oferować funkcje społecznościowe, analizować ruch na blogu. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Przeczytaj politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close